350mm f/4 versie 2 – Weer ietsje kleiner en lichter…

klaar_kistjedichtHet ontwerp van de 20cm en de 25cm Propdob bevalt me zo goed, dat ik heb besloten om ook een dergelijke ombouw voor mijn grootste spiegel (de 35cm f/4) te maken, volgens ongeveer hetzelfde recept. Het zou een aanzienlijke besparing in gewicht en afmetingen betekenen voor de volgende astrovakantie! En ik heb weer lekker wat te knutselen op druilerige avonden.

Allereerst ben ik begonnen met de vangspiegelring. De oude versie (de ring alleen, dus zonder spin, focuser etc.) was gemaakt van massief berken en woog 675 gram. De nieuwe versie is ook van berk gemaakt, maar is een paar millimeter smaller en dunner. Het zijn twee op elkaar gelijmde ringen van 9 en 18mm, die bovendien met de bovenfrees diep zijn uitgehold. Vooral dat laatste scheelt enorm in gewicht: de nieuwe ring weegt nog maar 390 gram, dat is in één klap 285 gram gewichtsbesparing aan de bovenkant.

untitled-2

untitled-1
De 2″ helical focuser is ‘geleend’ van de 20cm Propdob. Hij is gemaakt van het binnenwerk van en oude cameralens. Hij werkt erg fijn, zonder speling en weegt praktisch niks – 70 gram, de helft(!) van een HC-2. Hij wordt straks apart vervoerd in het oculairentasje. Zo kan het transportkistje een stukje kleiner blijven. Veel extra ruimte zal de focuser in het tasje niet innemen, je kan er immers een oculair in stoppen en hem zo vervoeren.

dsc_4757De vangspiegelhouder is voorzien van 3 sterke magneetjes en klikt stevig tegen een metalen plaatje, waar hij vrij over kan roteren, maar niet heen en weer kan schuiven. Dat plaatje wordt met het klassieke drie-boutjes-systeem gecollimeerd en behoudt die collimatie ook als je vangspiegel verwijdert. Tijdens transport blijft dat plaatje zitten, de vangspiegel komt ergens anders in het kistje. In theorie hoef je dus alleen de rotatie te verstellen bij het vastklikken van de vangspiegel, maar volledig bijstellen kan natuurlijk ook.

dsc_4733
dsc_4734
De spider: precies hetzelfde systeem als in mijn andere kijkers: drie strippen bandstaal 0,5x16mm met een gat aan de uiteinden. Door dat gat een M4 ringboutje die vanaf de buitenkant van de ring wordt aangespannen met een pantentboutje.
dsc_4743
In het focusplakje heb ik een stukje stevig schuim geklemd met een gat in het midden – een baffle tegen invallen licht. In dat gat heb ik een lege filterhuls gelijmd zodat ik nu zonder het oculair uit de houder te hoeven halen een filter kan plaatsen/verwisselen. Bij een lichte reisdob die de neiging heeft om achterover te kantelen als je het oculair eruit haalt is dat wel zo prettig.

Een kleine tussentijdse update, goed te zien hoeveel kleiner versie 2 is ten opzichte van versie 3:
dsc_4783
Omdat de vangspiegel verwijderd moet worden voor transport, moet ook de aansluiting voor de vangspiegelverwarming makkelijk los te koppelen zijn. Ik heb daarom een simpel stekkertje aan de vangspiegelhouder gemaakt die in de centerhub geplugd wordt.

dsc_4836 dsc_4837

Update 19-12-‘2016: de telescoop is klaar!
Nou ja, bijna dan. Want voordat ik dit voorjaar naar La Palma ga moeten de trusses nog deelbaar worden, zodat ze in de koffer passen.
Hieronder een paar foto’s van de verschillende gedaantes van de kijker. Allereerst het te transporteren pakketje: een afgesloten kistje van 40 x 40 x 12,5 cm plus een bundel trusses. In dat kistje zitten ook de focuser, zoeker en vangspiegel. Er “hangt” nu nog een tijdelijk draaiplateau onder, maar later komt hij uiteraard op het volgplatform. Dat draaiplateau gaat er dan vanaf.

dsc_4900klaar_bovenring klaar_cel klaar_kistjedicht klaar_kistjeopen klaar_opgebouwd klaar_spiegel
Omdat het best nog wel een gedoe is om de telescoop helemaal vanaf 0 op te bouwen zal de kijker 9 van de 10 keer vervoerd worden als half afgebouwd pakketje. Alleen de trusses en het lichtschild hoeven dan nog gemonteerd te worden, waardoor de opbouwtijd nog maar een minuut of 2 zal zijn. Ook in de huurauto op La Palma gaat de kijker zo mee. Geen gepriegel op de berg! klaar_transportkort

Een gedachte over “350mm f/4 versie 2 – Weer ietsje kleiner en lichter…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.